Thursday, March 8, 2012

POLITIK KEDAH: PEMANDU PANEL PAS TIDAK BERPERLEMBAGAAN


Saya MERUJUK kepada kontroversi di Kedah yang melibatkan penubuhan jawatankuasa pemandu oleh Pas untuk memantau keputusan yang diambil oleh Menteri Besar. 

Ini adalah salah satu penyelesaian yang dicadangkan untuk menyelesaikan kemelut yang di sekeliling kerajaan negeri. Ia telah dilaporkan bahawa jawatankuasa pemandu boleh menapis atau malah membatalkan menteri besar pada apa-apa keputusan. 

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dipetik sebagai berkata bahawa jawatankuasa pemandu mempunyai peranan yang penting dalam memastikan Pas Kedah dan fungsi pentadbiran negeri dengan baik dan patuh pada agenda parti. 

Pembentukan jawatankuasa pemandu menimbulkan persoalan tentang rantaian arahan dalam pentadbiran negeri. Jawatankuasa pemandu secara tidak langsung akan menyerap peranan dan kuasa yang diberikan kepada Menteri Besar di bawah perlembagaan Kedah.

Ini adalah tidak berperlembagaan. Saya menyeru kepada pihak menghormati perlembagaan Kedah dan tidak untuk membentuk mana-mana badan atau panel yang memintasi fungsi menteri besar, yang dilantik oleh sultan di bawah perlembagaan negeri. 

Pas tidak harus cuba untuk mengubah struktur pentadbiran di negeri ini di bawah alasan untuk menyelesaikan konflik dalaman di kalangan pemimpin. Jika Pas percaya para pemimpinnya tidak mampu mengurus pertadbiran Kedah, maka ia harus menggantikan pemimpin itu dengan orang lain yang boleh mentadbir negeri dengan cara yang teratur. 

Tan Keng Liang, 
Ketua Pemuda Gerakan Kedah, 
Alor Star, Kedah

kemelut di kedah tunggu masa nak terburai, jawatan mb kedah sekarang tak ubah umpama boneka. 

0 comments:

Related Posts with Thumbnails