Saturday, December 3, 2011

PILIHANRAYA MESIR.

Kemunculan Islam untuk  diambil satu majoriti yang kuat kerusi dalam pusingan yang pertama undi pertama parlimen Mesir sejak penyingkiran, Hosni Mubarak, satu trend bahawa jika disahkan akan memberi pihak-pihak agama satu mandat popular dalam perjuangan untuk memenangi kawalan dari pemerintah tentera dan akhirnya membentuk semula sekutu utama AS. 

Keputusan akhir, dijangka Jumaat, akan menjadi petunjuk yang paling jelas dalam beberapa dekad pandangan politik Mesir yang benar dan memberi Ikhwan Islam diharamkan jangka peranan penting dalam parlimen negara yang mula-mula bebas dipilih. Majoriti Islam juga boleh menandakan peranan yang lebih besar untuk konservatif Islam dalam kehidupan sosial dan perubahan dalam dasar luar yang Mesir, terutama ke arah Israel dan Palestin. - Lama dianggap sebagai pasaknya roda kestabilan serantau - yang menunjukkan di Mesir akan menjadi isyarat paling jelas lagi bahawa pihak-pihak dan calon-calon yang disambungkan kepada politik Islam akan muncul sebagai penerima utama kebangkitan Spring Arab tahun ini.

Tunisia dan Maghribi telah dipilih majoriti Islam ke parlimen, dan manakala Libya masih belum mengumumkan tarikh pilihan raya pertama, kumpulan-kumpulan Islamis telah muncul sebagai kuasa yang kuat di sana sejak pemberontak menumbangkan Moammar Gadhafi pada bulan Ogos. Mereka juga memainkan peranan pembangkang yang kuat di Yaman. Hakim memantau kiraan undi Mesir, Khamis bahawa keputusan yang hampir-lengkap menunjukkan Ikhwan Muslimin, kumpulan yang terbesar dan terbaik yang dianjurkan politik di negara ini, boleh mengambil sebanyak 45 peratus daripada kerusi yang dipertandingkan.

Di samping itu kepada kemenangan Ikhwan Muslimin, parti-parti yang disokong oleh umat Islam Salafist ultraconservative kelihatan bersedia untuk mengambil 20 peratus, memberikan pihak Islamis majoriti yang menarik dalam pusingan pertama mengundi di daerah utama, termasuk Kaherah dan Alexandria. Keputusan yang sama di pusingan yang tinggal akan memberi pihak-pihak Islamis majoriti di Parlimen, yang ramai percaya mereka akan gunakan untuk memimpin sekutu AS jangka sekular ke arah yang lebih agama konservatif. Kemenangan Islam datang pada perbelanjaan gabungan parti-parti liberal yang dipanggil blok Mesir, kumpulan yang berkait rapat dengan aktivis belia yang melancarkan pemberontakan anti-Mubarak - yang dijangka memenangi hanya kira-kira 20 peratus daripada kerusi.

Di Mesir, Ikhwan secara rasmi diharamkan dan ditindas selama beberapa dekad, tetapi membina satu rangkaian aktivis di seluruh negara yang memberi tumpuan kepada menyediakan perkhidmatan kepada golongan miskin. Selepas kejatuhan Mubarak, kumpulan berkempen sebagai Parti Kebebasan dan Keadilan, organisasi dan Ikhwan nama-pengiktirafan yang memberi mereka kelebihan besar ke atas pihak-pihak liberal yang baru ditubuhkan.

Pilihan raya ini juga menyediakan pembukaan untuk umat Islam Salafist yang ketat amalan Islam adalah sama seperti di Arab Saudi. Walaupun Ikhwan Muslimin telah berkata ia akan memelihara hak individu, kumpulan Salafi tidak segan untuk cita-cita untuk menjadikan Mesir ke dalam keadaan di mana wanita harus berpakaian sopan dan menyinggung perasaan kandungan TV disifatkan akan diharamkan.

Kepimpinan Ikhwan telah setakat ini dielakkan menentukan parti pemerintah, ia akan berusaha untuk membina. Dan dalam kempen pilihan raya, ia sering mengelakkan diri retorik Islam yang ketat memihak kepada mesej yang lebih menyeluruh tentang kesaksamaan sosial dan kerajaan yang bersih.

Pengkritik, bagaimanapun, bimbang bahawa sekali dalam kuasa, kumpulan itu akan bersatu dengan sekutu Islam untuk mengenakan kod sosial yang lebih ketat. Kebanyakan minoriti Kristian Koptik Mesir takut mereka akan menghadapi sekatan baru ke atas bangunan gereja-gereja.

Pentadbiran Obama telah memuji pilihan raya, berkata ia akan bekerjasama dengan yang menang, tidak kira apa pujukan mereka. Israel, yang telah lama dianggap sebagai perjanjian damai dengan Mesir penampan terhadap perang serantau, bimbang Islam akan kurang kerjasama daripada Mubarak. Israel adalah sangat tidak popular di kebanyakan masyarakat Mesir, dan pemimpin-pemimpin Ikhwan telah mencadangkan mereka akan mengkaji semula hubungan Mesir dengan negara Yahudi itu.

Mereka juga boleh mendalami ikatan Hamas, kumpulan militan yang memerintah Semenanjung Gaza. Undi minggu ini, yang diadakan di tujuh wilayah, akan menentukan kira-kira 30 peratus daripada 498 kerusi dalam Dewan, Rakyat rumah parlimen yang lebih rendah. Dua lagi pusingan, yang berakhir pada bulan Januari, akan meliputi 20 wilayah Mesir yang lain.

Tiga lagi pusingan yang berterusan sehingga Mac akan memilih rumah atas yang kurang berkuasa. Suruhanjaya pilihan raya Mesir berkata bahawa pengundi yang tidak disangka-sangka besar keluar mengundi dalam pusingan pertama telah diperlahankan kiraan dan bahawa keputusan, yang pada mulanya dijangka Khamis, akan diumumkan Jumaat. Angka penyertaan belum dilepaskan, tetapi Mejar Jeneral Ismail Etman majlis pemerintah tentera menganggarkan bahawa 70 peratus orang yang layak mengundi.

Kuasa badan perundangan baru ini akan mempunyai masih tidak jelas. Beberapa orang ahli Majlis Tertinggi Angkatan Tentera, yang menguasai negara apabila Mubarak jatuh, berkata Parlimen baru tidak akan melantik Perdana Menteri atau mempunyai kuasa untuk memecat Kabinet. Pihak tentera juga berkata ia akan melantik 80 panel 100 anggota yang dipertanggungkan dengan merangka perlembagaan baru. Ikhwan dijangka untuk mencabar tentera mengenai isu-isu ini, dan menunjukkan yang kukuh dalam pilihan raya akan meningkatkan mandat untuk berbuat demikian.

Pemimpin kumpulan itu telah berkata mereka akan membentuk kerajaan campuran yang akan memilih menteri sendiri perdana. Pihak tentera mempunyai rancangan lain. Minggu lepas, tentera majlis kepala Hussein Tantawi dilantik sebagai Mubarak era Perdana Menteri untuk mengetuai kerajaan baru. Kamal el-Ganzouri dijangka mengumumkan ahli-ahlinya Sabtu.

Kerajaan beliau tidak berkemungkinan akan berkhidmat selama lebih daripada beberapa bulan, dan kumpulan yang menolak untuk peralihan yang lebih cepat ke pemerintahan awam menganggapnya depan semata-mata untuk pemerintahan tentera yang berterusan. Percubaan kira-kira 12,000 orang awam sebelum mahkamah tentera pada tahun ini telah memburuk banyak tentera, dan percubaan untuk mengosongkan persegi duduk-oleh keluarga mereka yang dibunuh oleh pasukan keselamatan dua minggu lalu mencetuskan hari pertempuran di mana lebih kurang 40 lebih terbunuh.

Kehadiran pengundi yang besar minggu ini, bagaimanapun, boleh menjejaskan panggilan untuk membantah diperbaharui lebih daripada apa-apa pernyataan tentera, kerana orang-orang Mesir ramai seolah-olah telah meletakkan harapan mereka dalam proses politik. Beberapa pemimpin belia mengakui ini. "Revolusi telah sebahagiannya berakhir dengan mengadakan pilihan raya," kata Imam Ahmed, seorang pemimpin belia dalam kebangkitan anti-Mubarak. "Konflik ini sekarang tidak akan menjadi antara Tahrir dan tentera, tetapi di antara tentera dan parlimen yang akan datang. Ini akan mencuri perhatian umum daripada perjuangan revolusioner kami."

0 comments:

Related Posts with Thumbnails