Friday, January 13, 2012

PERKARA YANG MUNGKIN AKAN BERLAKU DI MALAYSIA SATU HARI NANTI

WASHINGTON 12 Jan. - Kor Marin Amerika Syarikat (AS) akan melancarkan siasatan berhubung satu rakaman video yang menunjukkan askar AS di Afghanistan dipercayai membuang air kecil ke atas mayat pejuang Taliban yang disiarkan di YouTube dan laman web lain.

Dalam video itu, empat lelaki berpakaian seragam tempur celorong-celoreng kelihatan membuang air kecil ke atas mayat tiga pejuang Taliban..

Seorang daripada mereka secara bergurau berkata, 'selamat jalan, kawan', manakala seorang lagi membuat jenaka lucah mengenai mandi di bawah pancuran..

"Walaupun kami belum mengesahkan asal-usul atau kesahihan video itu, tindakan yang ditunjukkan tidak selaras dengan prinsip-prinsip utama kami dan tidak menggambarkan keperibadian askar Marin dalam Kor kami..

"Perkara ini akan disiasat secara terperinci," menurut Kor Marin dalam satu kenyataan..

Seorang pegawai tentera yang enggan disiarkan namanya berkata, topi dan senjata yang dibawa oleh seorang askar itu menunjukkan mereka berempat mungkin anggota sepasukan penembak tepat elit..

Sebuah pertubuhan hak-hak sivil Islam di AS dalam sepucuk surat kepada Setiausaha Pertahanan, Leon Panetta mengutuk perbuatan mencemarkan mayat itu..

"Mana-mana pihak bersalah mesti dihukum sekeras-kerasnya di bawah Kanun Seragam Kehakiman Tentera dan di bawah undang-undang Amerika yang relevan," menurut Majlis Perhubungan Islam Amerika (CAIR) dalam sepucuk surat, yang salinannya dihantar kepada beberapa pertubuhan media..

Kira-kira 20,000 askar marin AS ditempatkan di Afghanistan, kebanyakannya di wilayah Kandahar dan Helmand di selatan negara itu. - REUTERS

0 comments:

Related Posts with Thumbnails