Friday, April 13, 2012

TSUNAMI 2004 MENJADI IKTIBAR.....!!!

gempa bumi besar-besaran dan kebimbangan tsunami baru ini menonjolkan realiti yang kritikal: sistem amaran dan respons kecemasan telah melangkah jauh sejak bencana lapan tahun lalu.  Kebimbangan bahawa gempa 8,6 skala Richter dan amaran tsunami yang terhasil boleh membawa berulangnya bencana 2004 ditentukan bahawa peristiwa itu sangat berbeza dan lebih kurang bahaya. 

"tsunami 2004 menjadi pengajaran jesteru itu  adalah sesuatu yang kita tidak akan mengulangi pada peringkat ini," berikrar Teuku Faizasyah, jurucakap Pejabat Presiden Indonesia. pengosongan bangunan adalah di bawah cara di bahagian-bahagian di negara, beliau berkata kerajaan sedang berusaha untuk membawa keyakinan di kalangan rakyat bahawa kerajaan membantu mereka. 

Penduduk telah dipindahkan dari beberapa kawasan dan digalakkan untuk menuju ke kawasan yang lebih tinggi dengan cepat, dan pihak berkuasa telah cuba untuk mendapatkan maklumat dari kawasan pedalaman, katanya. Kemudian, Pusat Amaran Tsunami Pasifik memberi amaran tsunami untuk seluruh Lautan Hindi, yang menunjukkan ancaman telah berlalu. 

Sistem amaran tsunami berjalan dengan baik," kata Sutopo Purwo Nugroho, jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan. penduduk bertindak balas dengan cepat dan dipindahkan ke kawasan yang lebih tinggi. Masjid, gereja membantu menyebarkan maklumat kepada orang ramai. walaupun rakyat panik tetapi masih dalam keadaan terkawal.

Pada tahun 2004, gempa bumi 9.1 magnitud mencetuskan tsunami yang akhirnya membunuh hampir 230,000 orang di rantau ini. gempa bumi itu adalah lebih dekat ke pantai, lebih kuat dan pelbagai jenis gempa bumi, lantai laut bergerak menegak, dan teras ini disesarkan banyak air, yang menghasilkan tsunami besar. Dalam kes ini, plat bergerak lebih mendatar, dan oleh itu tsunami besar  tidak berlaku.

Gempa 9.1 magnitud 3.2 kali ganda lebih besar, dan lebih daripada 5 kali lebih kuat daripada gempa bumi sebanyak 8.6 magnitud, Siren amaran tsunami di bahagian-bahagian Indonesia, dan langkah-langkah lain yang diambil menunjukkan bahawa "kerajaan lebih bersedia, Terdapat siren di tempat di sepanjang kehidupan masyarakat pesisir Terdapat pelampung di lautan untuk mengukur perubahan paras air. Komunikasi yang lebih baik di kalangan agensi-agensi kerajaan, negara dan media. 


1 comments:

Unknown said...

Kalau negara diperintah peliwat, tunggu je lah bala lebih besar.

AMBIGA PERANGAI MACAM ORANG MABUK KELUAR BAR. Baca di sini...

http://apakecoh2.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails