Saturday, April 14, 2012

FILEM UNAPOLOGETIK PATRIOTIK ' BATTLESHIP'

Satu tindakan unapologetically patriotik,. Iaitu sebuah filem yang un-apologetik dalam pendirian pro ketenteraan, memberi pujian kepada tentera dahulu dan sekarang dengan Tentera Laut-satunya perkara yang berdiri di antara dunia dan batalion penceroboh asing . 

berbalik pada cerita Battleship, arab nak katakan cerita ini memang terbaik, ada sedikit elemen romantik, ada yang lucu dan penuh action. melihat filem ini kita boleh rasakan habis lah dunia ini, Dalam satu neraka satu epik pengembaraan berskala sci-fi tindakan yang ditempuhinya di seberang laut, di langit dan ke atas tanah armada antarabangsa kapal tentera laut bersaing dalam permainan perang sebagai enakmen semula Pearl Harbour, hanya untuk menemukan bahawa mereka tidak lagi bermain permainan apabila planet kita mesti berjuang untuk terus hidup terhadap tenaga yang lebih tinggi. 


Battleship telah ditulis sangat baik, ia menyediakan penonton hanya cukup membina dalam cerita untuk tidak memulakan perasaan seperti ia akan berlarutan dan kemudian menjadi serba cepat dan menggabungkan rakaman kapal-kapal tentera laut dan kapal-kapal asing 'pelayaran' lautan manakala lokasi tanah yang diperbadankan subur kehijauan. Sebagaimana yang mereka katakan, lokasi adalah segala-galanya dan dalam kes ini ia adalah bahagian belakang yang sempurna menggugurkan kedua-dua di atas tanah dan laut. 

Walaupun filem ini pasti patriotik kepada tentera laut Amerika Syarikat, ada kalanya terasa seperti Transformers, Top Gun, Hari Kemerdekaan dan Battleship semua bercampur menjadi satu, ia pasti tidak akan mengecewakan. 

apa yang menarik tentang filem ini kalau di lihat dari segi politik, bilamana tentera laut amerika bersatu dengan tentera laut jepun bagi memusnahkan penceroboh asing, setelah kapal perang mereka musnah di dalam pertempuran mereka tidak ada pilihan melainkan terpaksa menggunakan kapal pemusnah USS missouri yang di jadikan muzeum di pearl harbour dengan di bantu oleh tentera lama ketika perang dunia kedua dan ini yang membuat satu semangat tentara veteran berganding bahu bersama tentara muda dan baru dalam satu peperangan. 

apa kaitan nya yang cuba arab nak sampaikan di sini, apa kaitan nya pulak tentara muda dan tentara veteran dan kapal lama yg telah di jadikan muzeum. sebenarnya ini lah satu semangat yang perlu ada pada pejuang umno, orang umno dan ahli umno. mengambil sikap untuk berkerjasama di dalam UMNO untuk berperang. tidak salah kalu orang muda atau pemuda umno memberi arahan kepada veteran umno asalkan ianya membawa satu kebaikan dan kemenangan di dalam peperangan. 

veteran umno atau orang lama didalam umno tidak perlu merasa tersisih jika ada orang muda menjadi kapten dalam satu kapal.

JOM TENGOK WAYANG..!!!!


2 comments:

MMI said...

Terbaik dari Arab..suka dgn ayat yang diakhir tu..teruskan perjuangan kita..

arab said...

thanks bro,, pi tengok wayang tu, dan hayati jalan citer tu bagaimana tentera muda berganding dalam satu kapal dengan tentera veteran berperang hingga membawa kemenangan,

Related Posts with Thumbnails