Saturday, October 8, 2011

PUTRAJAYA: Tiada tindakan terhadap A-G

Putrajaya telah menegaskan, ia tidak akan mengambil tindakan terhadap Tan Sri Abdul Gani Patail walaupun dakwaan diperbaharui rasuah dan mereka-reka keterangan yang dibuat terhadap peguam terkemuka di negara. 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata keputusan itu tahun lepas untuk menutup pintu pada tuduhan penglibatan A-G pada 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim kes "mata lebam" masih berdiri. 

"Jawapan yang sama. Saya menjawab (penasihat DAP Lim) Kit Siang di Parlimen. Jawapan yang sama, "katanya kepada The Malaysian Insider ketika ditanya sama ada Putrajaya akan bertindak atas dakwaan terbaru terhadap Abdul Gani. 

Apabila ditanya menyatakan sama ada kerajaan akan mengambil tindakan terhadap penuduh Abdul Gani, Nazri mengulangi, "Jawapan yang sama" 

Di Parlimen pada 14 Disember, kerajaan sampingan melangkah tuduhan memberatkan yang dibuat oleh bekas pegawai penyiasat Datuk Mat Zain Ibrahim bahawa Abdul Gani telah memalsukan dokumen dalam kes "mata lebam", menggosok mengenepikan beberapa surat terbuka dan rayuan yang dikeluarkan oleh anggota polis yang telah bersara. . 

Sebaliknya, Nazri memberitahu Dewan Rakyat bahawa tidak ada keperluan untuk Mat Zain mengadu bahawa panel bebas yang ditubuhkan untuk menyiasat bukti fabrikasi yang dituntut telah gagal untuk membersihkan namanya dalam kejadian itu. 

Ini, kata Nazri, adalah kerana Mat Zain tidak pernah menjadi subjek siasatan panel dan semata-mata telah dipanggil sebagai saksi untuk memberi keterangan. 

"(Malaysia Pencegahan Rasuah Suruhanjaya) Lembaga SPRM nasihat, walaupun surat itu kepada Datuk Mat Zain pada Julai 23, 2009, telah sudah menegaskan bahawa ada adalah tidak perlu bagi panel itu bebas atau yang SPRM untuk mengosongkan nama Mat Zain,, melihat sebagaimana yang bukan subjek penyiasatan di tempat yang pertama, "katanya. 

Nazri juga berkata bahawa panel telah perlembagaan, walaupun tuntutan bahawa Peguam Cara Negara tidak mempunyai hak untuk melantik ahli-ahli Mat Zain. 

Dalam surat pertama terbuka kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, Mat Zain telah mendakwa bahawa hak untuk melantik tribunal hanya terletak dengan Yang di-Pertuan Agong, berdasarkan nasihat Perdana Menteri. KLIK SINI  


0 comments:

Related Posts with Thumbnails