Monday, October 10, 2011

POLIS TEMBAK PENUNJUK PERASAAN

Polis Indonesia menembak dan membunuh salah satu penunjuk perasaan dan mencederakan yang lain kerana mereka bertempur dengan pekerja  pada hari Isnin di lombong yang dijalankan oleh syarikat Amerika Syarikat, Freeport McMoran, 

Lebih daripada satu ribu pekerja yang terlibat dalam pertempuran di Grasberg yang luas, kompleks, salah satu terbesar di dunia emas dan lombong tembaga, di Indonesia jauh Papua province. "Penunjuk perasaan terbunuh dari tembakan yang dilepaskan oleh pihak polis dan seorang lagi ditembak di dada," kata Virgo Solossa, seorang pegawai kesatuan pekerja-pekerja lombong, mengenal pasti lelaki mati sebagai Petrus Ayemsekaba yang berusia 30 tahun. 

Wachyono jurucakap polis Papua berkata bahawa pegawai polis melepaskan tembakan amaran ke udara selepas pekerja yang membantah lebih gaji, melontar mereka dengan batu. "Tujuh anggota polis cedera daripada melontar dengan batu-batu oleh pekerja-pekerja. Mereka telah dibawa ke hospital," Wachyono kepada AFP. 

Seorang doktor di hospital kerajaan daerah dilanda mengesahkan bahawa seorang telah dibunuh oleh tembakan, dan berkata bahawa enam lagi penunjuk perasaan cedera. Pertembungan meletus apabila polis cuba untuk menghentikan lebih daripada 1,000 pekerja yang memulakan mogok mereka on September 15, daripada memasuki kemudahan di kompleks perlombongan, kata Solossa. 

Seorang wartawan AFP di tempat kejadian berkata bahawa pekerja-pekerja telah merosakkan pintu masuk di terminal perlombongan dan membakar tiga trak penghantaran makanan. PTFI, anak syarikat Indonesia Freeport, berkata pertembungan berlaku apabila pekerja-pekerja lombong  cuba untuk menghentikan rakan-rakan lain untuk kembali bekerja. 

"Kami difahamkan bahawa satu kumpulan pekerja yang menarik berarak ... ke terminal bas yang bercadang untuk mengganggu loading bas untuk PTFI pekerja kembali bekerja," kata syarikat itu dalam satu kenyataan. "Kumpulan itu cuba untuk memasuki terminal bas dan polis bertindak balas untuk menyekat kemasukan yang tidak dibenarkan dan kumpulan bertindak agresif," kata syarikat itu. "Insiden itu menyebabkan satu kematian dan kecederaan kepada beberapa PTFI pekerja dan pegawai-pegawai polis," katanya. 

Pekerja-pekerja lombong, yang kebanyakannya Melanesia asli, menuntut bahawa gaji minimum semasa sebanyak $ 1.50 sejam akan dinaikkan kepada $ 12,50. "Kami menyeru untuk polis dan pengurusan untuk menghentikan pengeluaran sepanjang tempoh mogok," kata penunjuk perasaan Yohane Natkime. 

Solossa berkata bahawa kesatuan minggu lalu mengisytiharkan bulan kedua tindakan mogok, selepas tempoh mogok sepanjang bulan pertama tamat. Beliau berkata bahawa sekurang-kurangnya 8,000 23.000 pekerja syarikat itu akan terus mogok. 

Pengeluaran dalam minggu pertama mogok bulan lepas telah dikelar oleh 230,000 tan metrik sehari, mewakili kerugian harian sebanyak $ 6.7 juta dalam hasil kerajaan. Memperlahankan pengeluaran di Grasberg, ditambah dengan hujan lebat mogok di lombong Amerika Selatan Freeport, telah menimbulkan kebimbangan kekurangan tembaga global, 

penganalisis berkata. Wakil-wakil Kesatuan mengatakan bahawa pekerja Papua Freeport, yang kebanyakannya Melanesia asli, menerima gaji yang paling rendah apa-apa kemudahan perlombongan Freeport di dunia.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails