Monday, October 10, 2011

SERBUAN JAIS ADALAH SAH.

Sultan Selangor memutuskan bahawa serbuan pihak berkuasa agama negeri di Damansara Utama Methodist Church (DUMC) pada 3 Ogos adalah sah. 

Tetapi Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini berkata walaupun Selangor Jabatan Agama Islam (Jais) telah menemui bukti yang cuba untuk menjatuhkan umat Islam, ia adalah "tidak mencukupi" untuk tindakan undang-undang selanjutnya. 

Raja berkata oleh itu tiada siapa yang akan didakwa, dan Jais akan memberi kaunseling kepada umat Islam yang hadir di dalam gereja semasa serbuan. "Jais telah dikemukakan kepada kami laporan penuh carian yang dijalankan di Kompleks Pusat Dream, Seksyen 13, Petaling Jaya serta tindakan-tindakan seterusnya yang diambil oleh Jais. 

Kami telah benar-benar membaca secara terperinci laporan dan Kami berpuas hati bahawa tindakan Jais adalah betul dan tidak melanggar mana-mana undang-undang yang dikuatkuasakan di Selangor, "kata satu kenyataan daripada Sultan Selangor . 

Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), yang mengganggu majlis makan malam amal di Damansara Utama Methodist Church (DUMC) on August 3, telah berkata bahawa ia "memeriksa" gereja evangelis - yang berpangkalan di Petaling Jaya - selepas bertindak ke atas aduan para peserta pada majlis makan malam tersebut telah cuba untuk menukar agama Islam 12 hadir pada majlis itu kepada agama Kristian Proselytising 

umat Islam adalah bertentangan dengan undang-undang di Malaysia. Serbuan perbalahan meningkat konflik agama antara Islam dan Kristian di negara ini, dengan surat khabar Melayu menonjolkan dakwaan Kristian yang cuba untuk menukarkan umat Islam melalui kerja-kerja kebajikan. 

Kumpulan pendengaran bekerja Selangor baru-baru ini bertemu Jais dan wakil-wakil dari NGO Harapan Komuniti - yang menganjurkan majlis makan malam di DUMC - dalam usaha untuk menyelesaikan kejatuhan yang marah umat Islam dan Kristian terhadap pentadbiran Pakatan Rakyat (PR). 

Harapan Komuniti - yang membantu pesakit AIDS dan ibu-ibu tunggal miskin - telah berkata ia sembahyang, lagu-lagu agama dan kuiz mengenai Islam pada majlis makan malam, tetapi menafikan ia proselytizing. 

Sultan Sharafuddin berkata walaupun undang-undang negeri membenarkan bukan Islam untuk mengamalkan agama mereka secara bebas, mereka tidak seharusnya cuba untuk menggulingkan kepercayaan dan akidah umat Islam. 

"Kami berharap bahawa selepas ini, apa-apa dan semua aktiviti yang dijalankan atau yang akan dijalankan bagi tujuan penyebaran agama lain kepada umat Islam di Selangor mestilah berhenti dengan serta-merta dan tiada aktiviti lanjut atau apa-apa jua yang serupa dengan mereka yang dijalankan dalam masa depan. 

"Kami, Ketua Agama Islam di Negeri Selangor, serius berkenaan dan amat tersinggung dengan cubaan pihak-pihak tertentu untuk melemahkan iman dan kepercayaan umat Islam di Negeri Selangor," kata Sultan, yang juga telah diperintahkan Jais dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) untuk mengambil tindakan yang "perlu" sesiapa yang didapati menukar agama Islam.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails