Sunday, October 9, 2011

PM: SELANGOR MESTI KITA TAWAN SEMULA

Dua jam sebelum Tan Sri Khalid Ibrahim muncul di Ijok hari ini, Datuk Seri Najib Tun Razak telah pun di kawasan Selangor yang menjanjikan kenaikan gaji dan air bersih dan elektrik. Hanya hari sebelum ini, Perdana Menteri telah membentangkan rekod RM230 bilion bajet.

Semalam, Najib bercakap kebanyakannya dalam segi beratus-ratus dan beribu-ribu ringgit dan bukannya kepada pengundi yang telah menyerahkan negeri terkaya di Malaysia Pakatan Rakyat (PR) pada tahun 2008 di belakang kos yang meningkat dan rasa tidak puas hati lebih pembaziran kerajaan. 

Najib memberitahu pekerja-pekerja estet Ladang Tuan Mee di Ijok, di mana Khalid menang dengan kurang daripada 2,000 undi pada tahun 2008, bahawa mereka akan melihat kenaikan gaji mereka sebanyak RM200 sebulan selepas "menghampiri setiap pemilik estet untuk menaikkan gaji mereka." Disambut dengan tepukan banyak, beliau mengulangi janji-janji bajet, memberitahu orang-orang di ladang-ladang bahawa mereka akan menerima air bersih dan elektrik. 

Dari Ijok, Rawang dan Gombak - semua kawasan pilihan raya yang diadakan PR-- dia mengulangi skrip yang sama, menyentuh di atas pembayaran RM500 kepada semua isi rumah yang berpendapatan di bawah RM3, 000, RM100 kepada pelajar-pelajar dan kenaikan gaji penjawat awam dan pencen. 

Walaupun terdapat keraguan terhadap pertumbuhan dan Bajet 2012 ramalan defisit, Najib telah meyakinkan atas pagar di kawasan separuh luar bandar untuk  kembali kepada parti pemerintah. 

Khalid, di sisi lain, tiba lewat untuk bertemu dengan orang tua dari Ijok untuk program membeli-belah Jom yang tangan-tangan RM100 baucer membeli-belah untuk mereka yang berusia lebih 60 tahun. Menurut kerajaan negeri, kira-kira 170,000 warga tua yang berdaftar di bawah program ini. 

Sebaliknya, beliau meninggalkan isterinya, Puan Sri Salbiah Tunut, di Tesco Kuala Selangor untuk bergaul semasa dia bergegas ke Gombak, mempertahankan satu lagi kerusi dari serangan Najib. Bandar Tun Razak MP juga berkata warga emas yang kurang terdedah kepada berita alternatif "kerana mereka tinggal terpencil, tetapi kini kita perlu membuka diri kita kepada mereka." 

Najib memberitahu BN Selangor bahawa kerajaan adalah satu keutamaan bagi pilihan raya yang dijangka tidak lama lagi dan telah berjanji untuk memenangi kembali, Mengambil kembali negeri dan adat BN dua pertiga majoriti di Parlimen berkata, untuk menjadi satu-satunya jalan bagi Najib untuk menjamin beliau kekal dalam jawatan


0 comments:

Related Posts with Thumbnails