Monday, October 17, 2011

CONTOHI LAH DAP DAN PAS.

Ketua Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon mahu parti itu untuk mencontohi DAP dan semangat berjuang PAS, tidak pernah berputus asa untuk memenangi undi. "Semangat perjuangan mereka apabila mereka ke sana, kami perlu membayar mereka berkenaan. 

Tetapi saya percaya Gerakan boleh melakukan lebih baik daripada DAP dan PAS, "katanya dalam ucapan penutup beliau di Persidangan Perwakilan Gerakan Negara di sini hari ini. "Jika mereka boleh melawan, saya yakin Gerakan boleh melakukan lebih baik daripada mereka," katanya. 

Koh berkata DAP itu tidak berputus asa hantu itu walaupun selepas dikurangkan kepada satu kerusi di Pulau Pinang dari 1995 hingga 2008, dan bahawa PAS telah soldiered walaupun sebagai "ditinggalkan di padang belantara politik" dari tahun 1978 hingga 1990. Tetapi beliau mengingatkan bahawa parti itu tidak perlu menggunakan "bercakap kosong" seperti semasa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tetapi sebaliknya meneruskan usaha-usaha untuk melakukan kerja yang baik untuk rakyat. 

Mengambil sebuah periuk yang ditembak di pendulunya, Koh juga berkata adalah mustahil bagi Lim telah melakukan kerja-kerja yang lebih baik untuk negeri ini sebagai masa yang kedua adalah kebanyakannya diambil oleh usaha-usaha publisiti sebagai setiausaha agung DAP. 

"Saya tahu seseorang yang melakukan banyak publisiti di Pulau Pinang tetapi saya tidak fikir dia melakukan kerja-kerja yang banyak," katanya. Koh menambah bahawa Gerakan tidak perlu menjadi "Parti wayang" (untuk menunjukkan parti) dan terus memegang teguh prinsip-prinsip dan integriti demi memacu perubahan sebenar. 

"Pemimpin-pemimpin Gerakan biasanya pemimpin-pemimpin yang melakukan kerja-kerja ... dan kita mahu untuk menyampaikan, bukan hanya bercakap kosong. Kita harus berbangga dengan tradisi ini Gerakan, "katanya. Gerakan telah jatuh pada masa yang sukar selepas ia telah dihancurkan oleh parti-parti pembangkang dalam pilihan raya umum 2008. 

Parti komponen Barisan Nasional (BN) mengalami kekalahan yang paling memalukan apabila ia kehilangan Pulau Pinang selepas menerajui kerajaan selama hampir 40 tahun. Gerakan gagal untuk mendapatkan tempat duduk sahaja sepanjang pilihan raya, manakala Umno memenangi 11 kerusi dalam perhimpunan 40 kerusi DUN. DAP menyapu bersih dan memperoleh semua 19 kerusi Dewan Undangan Negeri yang dipertandingkan, manakala PKR memenangi sembilan dan PAS, satu.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails