Sunday, October 9, 2011

TUN M: KRISIS EKONOMI GLOBAL

Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran kesan krisis ekonomi global akan terus panjang ke masa depan sebagaimana Barat terus perbelanjaan dalam "keadaan penafian." 

Bekas Perdana Menteri itu berkata dalam blognya hari ini bahawa negara-negara Barat terus "mempercayai bahawa mereka entah bagaimana boleh terus kekal kaya. Mereka tidak dapat berkelakuan seperti orang miskin. " 

Pada hari yang sama Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan bajet yang bertujuan untuk mengurangkan defisit kepada 4.7 peratus, Dr Mahathir  berkata Barat "tidak akan pulih kerana mereka masih dalam keadaan penafian. 

"Mereka masih percaya bahawa mereka yang kaya, kaya seperti sebelum mereka menjunam ke dalam krisis. Mereka mesti menjaga imej negara kuasa besar yang kaya walaupun rakyat mereka tiada pekerjaan, rusuhan dan bantahan. 

"Krisis kewangan yang besar yang akan bersama kita untuk tempoh masa yang lama. Walaupun ia diselesaikan selepas itu akan menyaksikan pemulihan yang perlahan bagi gergasi Barat, "katanya. 

"Bagaimana baik ia akan jika poket kita dipilih, kami dibenarkan untuk mencetak wang untuk menggantikan apa yang hilang," katanya, mengejek kuantitatif Amerika Syarikat melonggarkan langkah-langkah yang telah melihat cetak rizab persekutuan AS $ 3 trilion (RM9. 5 bilion) sejak permulaan krisis kewangan pada tahun 2008. 

"Sekarang Britain mengikuti jejak langkah abang (Amerika)," katanya, merujuk kepada langkah terkini United Kingdom untuk mencetak £ 75 bilion (RM370 bilion) untuk membantu bank-bank bermasalah. 

Krisis hutang di Eropah dan Amerika Syarikat telah menyebabkan ekonomi global untuk bertatih-tatih dalam beberapa bulan kebelakangan ini dan mungkin kepada ekonomi yang didorong oleh eksport lagak ngeri Malaysia dalam masa terdekat. 

Penganalisis berkata semalam bahawa ramalan Najib 5-6 peratus pertumbuhan bagi tahun 2012 adalah "terlalu tinggi" yang mungkin pula melihat Putrajaya gagal untuk memenuhi ramalan defisit. 

Perdana Menteri membentangkan belanjawan semalam yang menyaksikan pemberian wang tunai, lebih banyak wang untuk kakitangan awam, sekolah-sekolah dan dana untuk "pembangunan berimpak tinggi" projek-projek yang meletakkan wang tunai di dalam poket pengundi menjelang pilihan raya umum yang dijangka tidak lama lagi.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails