Friday, October 7, 2011

JEPUN: Ozawa di bicarakan.


Salah satu powerbrokers Jepun politik yang paling berpengaruh, bekas pemimpin parti pemerintah Ichiro Ozawa, pergi dalam perbicaraan lebih skandal pembiayaan yang telah mencengkam negara. Ozawa mengaku tidak bersalah memalsukan laporan pembiayaan selepas tiga pembantunya minggu lepas yang disabitkan atas tuduhan yang sama, mengisi kepentingan awam 

Sebaliknya, apa yang dipanggil "bayang-bayang shogun" yang mengetuai kumpulan terbesar dalam parti pemerintah dan sempit gagal untuk menggulingkan bekas Perdana Menteri, Naoto Kan dalam pertempuran kepimpinan tahun lepas menuntut menghentikan prosiding Mahkamah Daerah Tokyo. 

"Ia adalah satu penyalahgunaan kuasa kerajaan untuk menjalankan siasatan jenayah tanpa fakta-fakta yang jelas tentang jenayah, tanpa apa-apa alasan, terhadap seorang ahli politik tertentu," kata Ozawa. "Saya hanya boleh membuat spekulasi bahawa tujuan adalah untuk menamatkan saya dari segi politik dan sosial." Ahli politik berusia 69 tahun itu dituduh bersubahat dengan bekas pembantu beliau tidak melaporkan 400 juta yen ($ 5.2 juta) wang yang dia dipinjamkan kepada badan pembiayaan pada tahun 2004 untuk memudahkan urusan tanah. 

Mereka membayar 350 juta yen untuk membeli, dan melaporkan urus niaga dalam dokumen bagi tahun yang berbeza, mengikut kepada pendakwaan. Pembantu Ozawa berkata kesilapan adalah perkara-perkara yang semata-mata teknikal. 

Percubaan pertama seumpamanya di Jepun, selepas panel warganegara ulasan kehakiman yang membatalkan keputusan oleh pendakwa untuk menggugurkan kes itu kerana kekurangan bukti, memaksa dakwaan Ozawa oleh peguam yang dilantik oleh mahkamah. Dia didakwa pada bulan Januari dan keahlian DPJ beliau digantung pada bulan berikutnya. 

Ozawa pengaruh besar dalam politik Jepun dan dikreditkan dengan mengawasi Parti Demokratik tanah runtuh Jepun 2009 kemenangan pilihan raya, yang berakhir setengah abad pemerintahan yang hampir tak putus-putus oleh Parti Demokratik Liberal. 

Berkhidmat sebagai ketua parti dari April 2006 hingga Mei 2009, Ozawa meletak jawatan empat bulan sebelum DPJ memenangi pilihan raya umum tahun itu oleh tanah runtuh. Yukio Hatoyama menjadi Perdana Menteri. Media arus perdana Jepun telah lama kritikal pengaruh yang kuat politik Ozawa, yang berdasarkan harta yang banyak dan sambungan yang didakwa menguntungkan, memberinya status Pembuat bilik belakang di DPJ. 

Beliau telah lama dibelenggu oleh dakwaan rasuah dalam akhbar Jepun, tetapi tidak pernah disabitkan dengan apa-apa kesalahan. Dalam gambaran pengaruh, media Jepun sering mengukur ahli-ahli parti pemerintah kanan oleh kekuatan hubungan mereka dengan dia. 

Ozawa disokong Banri Kaieda terhadap Yoshihiko noda dalam pemilihan pucuk pimpinan parti Ogos, yang noda menang untuk menjadi Perdana Menteri keenam Jepun yang baru dalam tempoh lima tahun. Lima rangkaian utama, termasuk negara penyiar NHK, memberi siaran langsung dari perbicaraan di mana Ozawa suram-dihadapi muncul memakai sut biru gelap. 

Kerana kamera diharamkan di dalam bilik mahkamah, wartawan bergilir-gilir untuk muncul dan memberi update terperinci di depan kamera di luar bangunan, dengan bekas pendakwa raya dan peguam yang memberikan analisis spot. 

Ozawa telah dibawa ke hospital malam Khamis selepas mengadu sakit pinggul, akhbar Mainichi melaporkan pada edisi Internet memetik sumber-sumber di Jabatan Polis Metropolitan. Dia sedar dan tidak dalam keadaan yang serius, 

tambahnya. Ozawa sebelum ini telah berkhidmat dalam jawatan penting dalam Parti Demokratik Liberal konservatif dan bekerja sebagai orang kanan bekas Perdana Menteri Kakuei Tanaka, yang didapati bersalah mengambil rasuah dan meninggal dunia semasa rayuannya. 

Penyokong Ozawa mengatakan dia telah tidak adil yang disasarkan oleh pihak lawan daripada usaha untuk melemahkan pengaruh yang amat menggalakkan birokrat dalam membuat keputusan-Jepun dan membawa politik kembali kepada rakyat. Perbicaraannya dijadual diteruskan sehingga Mac dan fatwa akan diturunkan pada bulan April, menurut laporan media tempatan. Ozawa dijangka memberi keterangan pada bulan Januari.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails