Sunday, October 16, 2011

JPN: MYKAD BARU


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan memasukkan MyKad baru dengan ciri-ciri keselamatan bermula Januari tahun depan, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. 

Hishammuddin berkata MyKad baru itu akan mempunyai ciri-ciri keselamatan yang dipertingkatkan, terutamanya cip, yang akan mempunyai unsur unsur untuk mencegah pemalsuan, 

"MyKad dengan struktur baru yang berkualiti lebih tinggi akan memenuhi keperluan keselamatan dan akan sesuai untuk perubahan masa, dalam keadaan dan cabaran masa depan, "katanya selepas melancarkan MyKad baru.

Hishammuddin berkata, MyKad baru dengan badan polikarbonat, menggunakan laser teknologi di permukaan dan cip yang diuji oleh SIRIM dan diiktiraf makmal semi-konduktor. 

"Pemohon-pemohon baru akan mengeluarkan MyKad baru manakala semasa pemegang MyKad boleh menukar kad lama mereka yang baru. 

Hishammuddin, yang juga Ahli Parlimen yang Semberong menambah bahawa JPN juga akan terus Program Jangkauan menggunakan perkhidmatan mudah alih JPN mengenal pasti rakyat Malaysia yang tidak mempunyai MyKad, terutama mereka yang tinggal di kawasan pedalaman.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails