Monday, November 14, 2011

GAY AKAN DI HUKUM CARA SYARIAH ISLAM

Malaysia sedang mempertimbangkan lulus undang-undang yang boleh menghukum umat Islam gay dan penyokong hak-hak gay dengan hukuman penjara, 

"Homoseksual adalah bertentangan dengan Islam. Lelaki harus mencari wanita, bukannya lelaki. Itulah sebabnya kita tidak mahu mengikuti aktiviti yang digalakkan oleh negara-negara Barat," kata Mohamad Ali Rustam, ketua menteri Melaka

"Orang bercakap mengenai hak asasi manusia, tetapi ini tidak betul ... kita mesti hentikan semua tetapi kita tidak boleh mengambil tindakan kerana tiada undang-undang," kata Mohamad Ali Rustam.
Homoseksual masih satu subjek tabu dalam Islam majoriti Malaysia, di mana liwat boleh dihukum sehingga 20 tahun di dalam penjara, dan cadangan baru yang diilhamkan datang tidak lama selepas polis mengharamkan perayaan tahunan hak gay. 

Pihak yang berkenaan mengingati menggubal undang-undang baru yang boleh mendakwa di mahkamah syariah orang-orang yang terlibat dalam aktiviti homoseksual "dan" aktiviti-aktiviti seks bebas ", 

menteri itu berkata, tanpa menerangkan lebih lanjut. Hukuman itu boleh julat dari kaunseling, denda atau penjara Mana undang-undang akan diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN), tetapi menteri berkata ini boleh berlaku dalam beberapa bulan. 

Pahang juga telah dilaporkan mencadangkan satu undang-undang yang sama, undang-undang sedemikian perlu untuk menghentikan "orientasi seksual yang menyimpang." 

Umat ​​Islam, yang membentuk 60 peratus daripada 28 juta rakyat Malaysia, tertakluk kepada kedua-dua undang-undang jenayah dan undang-undang islam bagi perkara-perkara sivil. 

Malaysia telah menjadi berita utama awal bulan ini apabila polis berkata, mereka akan menghalang perayaan tahunan hak gay. Pihak penganjur mengambil keputusan untuk menamatkan acara untuk keselamatan peserta mereka. 

Human Rights Watch yang berpangkalan di New York-telah menyarankan Malaysia dalam surat kepada Perdana Menteri - yang dijangka untuk memanggil pemilihan baru dalam beberapa bulan - untuk membatalkan larangan itu dan melindungi semua rakyat Malaysia dari diskriminasi.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails