Monday, November 14, 2011

AirAsia Fernandes untuk memulakan syarikat penerbangan baru

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Tony Fernandes merancang untuk memulakan syarikat penerbangan serantau yang baru untuk bersaing dengan syarikat penerbangan Australia, Qantas.

the sun daily, memetik sumber penerbangan yang tidak dinamakan, syarikat penerbangan itu akan menjadi super-pengangkut perkhidmatan penuh premium untuk menyaingi RedQ pengangkut akan datang Qantas.

Rancangan untuk syarikat penerbangan itu, mungkin dipanggil Caterham Jet, beroperasi dari lapangan terbang berhampiran modal Malaysia Kuala Lumpur Mei tahun depan, kata laporan itu. Laluan yang dicadangkan termasuk Bangkok, Jakarta dan Singapura, katanya.

Syarikat penerbangan masih belum mendapatkan lesen operasi daripada kerajaan walaupun beberapa Bombardier CRJ telah dicagarkan, kata laporan itu.

Fernandes, yang juga Formula Satu Pasukan Lotus prinsipal, membeli kereta sukan British syarikat Kereta Caterham awal tahun ini. 

AirAsia berpangkalan di Malaysia telah menjadi salah satu daripada kisah-kisah kejayaan terbesar industri penerbangan selepas Fernandes mengambil alih syarikat itu satu dekad yang lalu. 2010 tahun penuh keuntungan bersih hampir dua kali ganda kepada 1,07 bilion ringgit ($ 340 juta) berbanding 2009. Embattled Australia syarikat penerbangan Qantas baru-baru ini berasaskan armada global selama dua hari untuk memaksa akhir bulan tindakan mogok oleh para juruterbang, jurutera dan kakitangan alasan, meninggalkan sekitar 70,000 pelancong yang terkandas.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails