Wednesday, May 16, 2012

PULAU PINANG AKAN MENJADI PELABUHAN BEBAS JIKA BN MENANG..!!!!

Pengerusi BN pulau pinang yang baru dilantik telah mencadangkan  untuk mengembalikan status pelabuhan bebas Pulau Pinang bagi meningkatkan pelaburan pelancongan antarabangsa. ini adalah usaha yang amat baik dan telah dikemukakan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Pengerusi Pelancongan Malaysia, Datuk Dr Victor Wee Eng Lye. 

Perbincangan sedang dijalankan untuk menjadikan Pulau Pinang syurga pelancong dan melengkapkan status pelabuhan bebas,  status pelabuhan bebas bagi Pulau Pinang adalah sebahagian daripada langkah untuk memperbaiki rayuan pelancongan kedua-dua Pulau Pinang dan Langkawi dan menarik pelabur  tinggi kepada kedua-dua pulau. "Dalam mempertingkatkan kedudukan Pulau Pinang dan Langkawi, sebagai destinasi pelancongan bertaraf dunia, ia adalah diharapkan bahawa dengan status pelabuhan bebas akan  menarik hotel antarabangsa dan resort percutian tetapi juga meningkatkan panjang penginapan pelancong tempatan dan asing, yang akan mengakibatkan ekonomi pelancongan yang lebih tinggi . 

" Pulau Pinang, sejak zaman penjajah, ialah sebuah pelabuhan bebas sehingga status telah dibatalkan pada tahun 1969. Teng Chang Yeow pengerusi bn yang baru tidak menafikan bahawa cadangan tersebut telah dikemukakan kepada pihak berkuasa persekutuan. Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu. Walaupun kehilangan taraf pelabuhan bebas, Pulau Pinang, di bawah kepimpinan menteri kemudian ketua, Allahyarham Tun Dr Lim Chong Eu, 

Pulau Pinang juga menyaksikan penubuhan sehingga zon perdagangan 1 percuma di negara ini di Bayan Lepas, yang mengalu-alukan beberapa nama teratas di dunia dalam teknologi, seperti Intel, Advanced Micro Devices (AMD), Hewlett-Packard (kini Agilent Technologies), Clarion dan Nokia (kini Osram Opto Semiconductors). 

Mengembalikan status pelabuhan bebas mungkin akan menjadikan Pulau Pinang menarik lagi, Status pelabuhan bebas merujuk kepada semua atau sebahagian besar barang-barang asing yang mempunyai akses bebas cukai ke wilayah yang ditetapkan.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails