Tuesday, November 21, 2017

KERAJAAN BN MASIH BAGI SUBSIDI KEPADA RAKYAT

Hanya untuk subsidi minyak habiskan RM22 billion. Semua orang dapat subsidi minyak ini, termasuklah yang naik kereta mewah, Buggati Veyron, Bentley, Jaguar dan Porshe Cayanne. Lebih baik beri subsidi tersasar kepada mereka yang memerlukan sahaja, bukan mereka yang anggap BR1M sebagai rasuah dan dedak.

Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam satu forum pada Ahad lepas menyatakan kerajaan BN pusat masih memberi subsidi kepada rakyat berjumlah RM86 billion secara keseluruhannya.

“Untuk pengetahuan tuan-tuan semua, subsidi secara langsung yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat adalah sebanyak RM26 bilion. Ia diberikan melalui pelbagai skim subsidi. Manakala subsidi secara tidak langsung yang diberikan oleh kerajaan pula berjumlah RM60 bilion” kata Datuk Seri Johari.

Seorang pelajar sekolah di Malaysia masih mendapat subsidi kerajaan berjumlah RM700 sebulan manakala di universiti pula subsidi kerajaan untuk 670,000 orang pelajar di IPTA adalah berjumlah RM1,700 sebulan. Pemberian subsidi sebegini lebih tersasar dan dapat ke tangan mereka yang benar benar memerlukan.

Jika hendak dihabiskan RM22 billion kepada minyak sahaja ianya bukan satu langkah yang bijak dan produktif untuk ekonomi negara. Venezuela minyaknya adalah yang paling murah di dunia, namun pembangunan ekonomi di Venezuela adalah negatif dua belas peratus.

Hari ini, kerajaan Malaysia sudah berjaya mencari penyelesaian tentang harga minyak. Harga minyak di negara ini masih di tangga ke-17 termurah di dunia. Kerajaan sudah menyatakan akan masuk campur jika harga minyak melebihi RM2.50 sen secara berterusan selama tiga bulan.

Pembangkang sekarang tidak lagi janji hendak turun harga minyak macam dahulu. Mereka cakap hanya mahu stabilkan harga minyak sahaja. Buat apa lagi percaya kalau tukar kerajaan maka harga minyak boleh stabil atau turun. Itu hanya janji yang belum tentu ditepati.

Kerajaan yang ada sekarang sudah terbukti dan berjaya stabilkan harga minyak pada kadar yang berpatutan untuk rakyat Malaysia.

KEPADA PAKAR EKONOMI PEMBANGKANG FACEBOOK  HENTIKAN LAH KELUARKAN FAKTA AUTA HANGPA TU. FAKTA HANGPA TIDAK BOLEH KEMANA PUN. HANYA PANDAI GEBANG JA.  

0 comments:

Related Posts with Thumbnails