Sunday, October 9, 2016

CARA BERSIH MINTA DI PUKUL DAN DIRAKAM ADALAH TAKTIK YAHUDI

Sekali lagi puak Bersih berjaya dengan strategi CANVAS (The Centre for Applied Nonviolent Action and Strategies) yang berpandukan kepada seorang pemikir Yahudi bernama Gene Sharp.

Pengalaman saya semasa BERSIH, BERSIH 2.0, BERSIH 3.0, BERSIH 4.0 dan beberapa siri demonstrasi pembangkang yang lain telah mendapati bahawa strategi ini kerap diulang.

Saya sendiri menyaksikan sewaktu demonstrasi ini apabila terdapat demonstran pergi ke barisan polis dengan muka tersenyum sambil berkata "POLIS BABI, POLIS ANJING". Sewaktu ini terdapat beberapa jurufoto dan juruvideo bersedia untuk merakam sekiranya polis bertindak balas terhadap demonstran itu.

Matlamat akhirnya adalah untuk mendapatkan gambar polis memukul demonstran atau "rakyat" yang akan dijadikan bahan propaganda.

Anggota polis terlatih dengan disiplin dan dapat menahan diri daripada bertindak balas, namun bagi orang awam yang tidak terlatih pasti akan bertindak balas.

Pemimpin pembangkang dan "ikon" pembangkang memang menerima latihan propaganda dan kaedah berdemonstrasi daripada Gene Sharp di Vienna, Austria suatu ketika dahulu. Tidak cukup itu mereka juga dilatih di Taiwan, Korea Selatan dan Indonesia.

Tetapi jangan lupa, semasa BERSIH 3.0 demonstran telah bertindak balas lebih ganas daripada apa yang berlaku pada kes kali ini.

#JanganTertipu
#PropagandaJahat
#AntiBersih

sumber Facebook Raziz Rashid.

macamana seorang pembonceng motosikal bersih5 seorang diri boleh di dalam kumpulan geng baju merah .. adakah di sengaja kan...

2 comments:

Anonymous said...

sudah2 la fitnah, dah bawak dan ngupah org tak cerdik memang keluar tumbuk terajang memang nampak gengster pun

Iwan raihan said...

Bangsa melayu pun dah bersatu teguh dengan bersih 4 ni. Dorang tiada perasaan atau buat2 tak nampak bila cina pijak gambar pemimpin dan ulama. Cina pandai buat strategi yang macam admin maksud kan. Last2 yang bertumbuk melayu vs melayu. Cina suka tepuk tangan. Melayu memang bodoh follow bersih 4 DAP ni. Kau follow cina babi yang nak merampas tanah melayu. Kau dah lupa 13 mei... Kalau kau tanak sokong BN pun tk payah la join cina babi tu. Kau suka join cina bantai melayu sama melayu... ? Puihh

Related Posts with Thumbnails