Sunday, May 6, 2018

PERBEZAAN ZAMAN TUN M DAN NAJIBRAZAK

Yang kaya jangan baca nanti anda tidak percaya kerana anda tidak pernah mendapatkannnya. Bacaan ini untuk orang miskin sahaja.. 

BEZA ZAMAN MAHATHIR
(Selama 22 thn jadi PM)
 DAN ZAMAN NAJIB..

 PTPTN.
-Mahathir: interest 4%
-Najib : Interest 1%

Zaman najib maintain bayar setiap bulan dapat potongan 10%, kalau langsai ptptn sekaligus dapat diskaun 20%

 TOL.
-Mahathir: Tol naik 5% setiap 3 tahun
-Najib : Pembinaan highway pan borneo, highway KL-Kelantan melalui merapoh, highway bertingkat rawang semua bebas tol.

 PENGANGKUTAN AWAM.
-Mahathir : Tambang ERL naik 10% setiap 5 tahun.
-Najib : kerajaan beri subsidi untuk  tambang MRT.

ISA
-Mahathir : seramai 1200 orang ditahan bawah ISA
-Najib : Hapus ISA

 HUTANG NEGARA.
-Mahathir: 103%
-Najib: 54%

 LEBUHRAYA PANTAI TIMUR.
-Mahatir: Menghentikan pembinaan LPT bila parti pembangkang perintah Terengganu dan Kelantan
-Najib: Meneruskan projek LPT ke Terengganu dan Kelantan. Juga membina highway Kota Bharu-Kuala Krai walau diperintah pembangkang.

 CUKAI BARANGAN.
-Mahathir: SST 5% 10% 20%
-Najib: GST 6%

 YURAN SEKOLAH.
-Mahathir: Ada yuran sekolah
-Najib: Yuran sekolah dihapuskan

 BANTUAN SEKOLAH.
-Mahathir: Tiada
-Najib: Ada, RM100

 BUKU TEKS SEKOLAH.
-Mahathir: Bergantung kepada pendapatan ibubapa. Ada pelajar perlu beli buku teks.
-Najib: Semua pelajar dapat buku teks secara percuma.

 BR1M
-MAHATHIR: Tiada
-Najib: Ada, sehingga RM2000

 VOUCER BUKU UNTUK MAHASISWA.
-Mahathir: Tiada
-Najib: Ada, RM250

 KLINIK BERGERAK 1MALAYSIA.
-Mahathir: Tiada
-Najib : Ada, bot dan bas

 KLINIK 1MALAYSIA.
-Mahathir: Tiada
-Najib : Ada, bayaran RM1.

 GAJI MINIMUN.
-Mahathir: Tiada
-Najib: Ada, RM1000

 BAKI SIMPANAN PETRONAS.
Mahathir: RM30 bilion
Najib: RM128 bilion

KENAIKN PENCEN.
Mahathir: Tiada
Najib: Ada, 2% setiap tahun.

RUMAH PENJAWAT AWAM.
Mahathir:Tiada
Najib: Ada, Rumah penjawat awam 1 Malaysia (PPA1M)

RUMAH UNTUK RAKYAT.
Mahathir:PPRT
Najib:PPRT, SPNB (gaji bwh RM3000 & ada tanah, kerajaan subsidi RM25 ribu), SPNB Plus (gaji RM3000 keatas dan ada tanah), PR1MA (gaji bawah RM10,000)

TAJA RAKYAT TUNAI HAJI.
Mahathir: Tiada
Najib : Ada, 1000 orang ditaja tunai haji setiap tahun secara percuma.

BANTUAN MUSIM TENGKUJUH.
Mahathir :Tiada
Najib : Ada, RM600 untuk 3 bulan kepada 440 ribu penoreh getah.

SKIM ELAUN SARA HIDUP NELAYAN.
Mahathir : Tiada
Najib : Ada, RM300 sebulan...

Fikir2 kn lah..
Pilihan ditgn kita...
Pilih dgn akal jgn pilih atas rasa benci...

3 comments:

Anonymous said...

Tak tau nak komen apa lagi... bermacam bende telah diberi, zaman Najib macam dah takde isu lagi, berilah undi kepada Najib, pasti tak rugi...

Anonymous said...

kpd org yg nak pangkah PH tu pikir lah dgn akal.. PH ni adalah himpunan org2 yg kecewa dlm hidupnya.. Mrk tak dpt capai keinginan nafsu mrk lalu mrk gunakan rakyat utk mencapai nafsu serakah mrk.. Tak caya cuba cek setiap pemimpin yg ada dlm PH tu bermula dr Tun smpilah kebwh.. Semuanya adalah org2 yg tak dpt apa yg mrk inginkan dr umno or pas.. Jd apa harapan yg nak rakyat berikan pd org2 kecewa ini.. Mrk ini adlh org2 yg bermasalah dgn organisasi lama mrk lalu berpakat utk jatuhkan organisasi lama mrk itu aje.. Utk rakyat mrk ttp hidup mcm tu jugak kena byr cukai sbb takda negara dlm dunia ni yg tak kenakan cukai cuma nama cukai je dituka2.. Nak hapuskan tol raja tol ada kat sblh PH kroni2 dia yg pegang konsesi kalau nak byr pampasan guna duit sapa duit rakyat jugak jgn haraplah nak guna duit tun anak beranak.. So sblm pangkah tu fikirlah masak2

bumi-non-malay said...

Tolong gali lubang besar dan tanam blog Islam 1% bangsat melayu UMNO-PAS awak Atua buang dalam tandas!!... Tolak Kepala Otak Hang!! Terima ini sebagai ajaran ALLAH tulin bukan buatan UMNO-PAS-Sultan_Agong Govenor IS Islam Bangsat Negara!!

Related Posts with Thumbnails